Julemarked tur til Lübeck 2006

Informationen ved Kruså camping

Kruså Camping

Torsdag 7.12.2006

Vi var 4 par der tog til julemarked i Lübeck den 2. søndag i advent. To par havde været der før. Det var en lille forsmag på hvordan det kan gå flere af sted. Vi har nemlig planer om at tage til Spanien til sommer, alle 4 par. Så vi testede lidt hvordan det ville være at køre 4 hold efter hinanden. Vi fik også testet vores walke talkie, så vi kunne kommunikere sammen.

Vi kørte hjemmefra klokken 15.30. Ankom til Kruså camping klokken 18.05 Det regnede hele vejen ned ad E45.

Vi stoppede ikke ved Ejer Bavnehøj for at få tanket kaffe i vores krus, det plejer vi at gøre, da vi har købt os et års krus. Da vi kom ned i nærheden af Haderslev kunne jeg se at der var en campingvogn længere fremme. Da vi overhalede den kunne jeg se at det var en af vores venner som vi skulle være sammen med. De var havnet bag en sær transport med vindmøller. Han fortalte, da de kom til Kruså camping, at han ikke ville køre så hurtigt da de ikke havde ret meget diesel tilbage.

Da jeg havde tjekket ind i receptionen og kørte ind på den anden side af bommen, kom Jørgen og Emmy. Jeg var ude for at tjekke hvor vi kunne ligge for bare vand. Jeg gik noget rundt og havde lommelygten med, men der hvor jeg syntes vi kunne være var der fyldt med vand. Jørgen kørte lidt længe ned på pladsen og fandt et sted hvor der ikke var ret meget vand på græsset, for vi skulle jo holde fire vogne. Men det lykkes for os helt nede forenden af campingpladsen.

Efter en halv times tid kom de andre to hold, og så fik vi travlt med at få sat strøm til campingvognene. Jeg kunne se at to af de andre havde pandelys på, det er faktisk en god ide, da man så har hænderne fri til at finde strømstikket og sætte strømmen til.

Jeg har gjort billedet lidt lysere så man kan se vognene.

På pladsen

Vi holder ind på reste plads

Holder ind på rasteplads

Fredag 8.12.2006

Tidligt om morgenen, dvs. det var rigtig mørkt og føltes som meget tidligt, da vi nu befandt os i december måned. Nå, men da vi stod op blev vi enige om at vi skulle rulle af sted ved 9.30 tiden, men det blev lidt senere.

Da jeg havde været ude og lufte vores hund Victor gik jeg op for at vaske mig. Men da jeg kom derop og tog i døren, gik den ikke op. Hvad ser jeg, man skal bruge kort for at lukke sig ind. Godt jeg ikke skulle skynde mig. Jeg måtte tilbage igen for at hente kortet.

Vi holdt ind på en rasteplads omkring Staatshof, da der var nogen der skulle ud og ryge. Vi aftalte gennem vores walkie talkie’er, at vi skulle holde ind på rastepladsen. Vi havde walkie talkierne med for at teste dem, for at se om de fungerede som de skulle, nu når vi skulle have dem med på sommerferie næste år.

Forreste vogntog var:

Mondeo 2002 130hk. 330nm ved 1800 omdr. CV: Hymer 2002 Nova 545

Hyundai santa fe 2003 112hk. 255nm ved 1900 omdr. CV: Fendt 2006 Diamant 560 WGD

Toyota RAV4 2004 116hk. 250nm ved 1800 omdr. CV: Knaus Azur 500 FU

Toyota avensis 2006 2,2 disel D.cat CV: Knaus Sudwind 2004 450 fu.

Jeg blev faktisk forbavset over at 4 stk. fyldte så meget. Det er nok fordi man kan se Jørgen komme helt dernede fra, så det er noget af en gå tur han er ude på for at kommer op til den forreste vogn.

Vi blev samlet og der var gang i cigaretterne og snakken. Vi fik også kigget lidt på materialet. Jeg fik også luftet Victor.

Vejret er let overskyet og omkring 8 grader, og der er næsten ingen vind, en perfekt dag og så på denne årstid. Efter ca. 20 min. kørte vi videre.

Walkie talkie’erne fungerede ikke helt perfekt, for nogen gange kunne de høre mig og andre gange kunne de ikke. Det samme modsat. Jeg fik det undersøgt noget senere og kunne se at det var knappen for 0,5W og 4W som ikke var med hver gang. Så jeg måtte ud og købe en ny. Det vender jeg tilbage til senere.

Campingpladsen Ivendorf

samling under markisen

Fredag 8.12.2006

Vi ankom til campingpladsen Ivendorf omkring kl.1300, receptionen var lukket. Vi gik noget rundt for at finde nogen der kunne hjælpe os, men på en seddel stod der noget med at receptionen var åben kl. 1700. Det var der lang tid til.

Vi stødte på en mand og vi prøvede at forklare om det var muligt at komme ind. Han sagde noget med at vi lige skulle vente. Det tog nogen tid før han kom og i mellemtiden fandt vi en automat ved bommen. Den var til 2 € og så ud til at vi bare kunne betale og så kunne vi komme ind. Leif prøvede og det virkede, bommen gik op. Men vi havde ikke 2 € alle sammen, men det var også lige meget, for da Leif var kommet ind kom camping fatter, han lukkede os alle sammen ind. Vi skulle bare finde os en plads og komme ned til receptionen kl. 1700, så ville der være åben.

Da vi var kommet ind gik vi rundt for at finde os en god plads for fire campingvogne. Det gik meget nemt da der var plads ovre på den anden side. Det havde man ikke kunnet om sommeren. Man kunne godt mærke at det også havde regnet hernede i Tyskland, da det virkede noget tungt at få vognene på plads.

Man kan lige fornemme nede for enden af vejen, hvor der står en container og oven på den er der sat en campingvogn.

Efter vi har fået vognene i vatter og fået sat strøm på, var der samling under markisen. Vi talte om hvornår vi skulle mødes for at tage ind til Lübeck og se på lysene om aftenen.

Samling for fødselsdag

Lübeck by

Lübeck by op af gågaden

Lübeck by jule gløøg

Lübeck by julestæmping

Lübeck by nisser på kanalen

Lübeck by set fra luften

Lørdag 9.12.2006

Det er en speciel morgensamling i dag, da min bror har fødselsdag. Det er ham der står med fronten til og Jes står med ryggen til. Det er Jørgen og jeg der fotograferer. Vi begyndte alle på en flot fødselsdagssang og da vi havde sunget lidt, kom han ud. Jeg ved ikke om vi sang falsk, men han kom ret hurtigt ud til os. Jeg tror han havde set os da han havde dr. Nielsen med.

Efter morgensangen og snak, besluttede vi os for at mødes kl.10 og så tage ind til byen Lübeck og kigge på julemarkedet.

Vi ville have været inde i det ind dørs jule marked, med der var simpel hen så lang en kø og de bliver lukket ind i grupper, Lige over for det på torvet var der et kæmpe stort pariser hjul, Jørgen og jeg var oppe i den i går om aftenen, det var flot og kostede kun 2 € pr. person, der kunne man bare se ud over hele byen.

Vi gik ned af gaden her det var ikke fordi der var meget jule pynt lige her, men pigerne var pludselig værk

Jeg vender mig om og jule marked bydelen starter og midt på gaden der opad er der bare boder med jule sager samt diverse andre ting, meget hyggeligt.

Dette lille udskænknings sted der ligger lige lidt til højre kom vi til at besøge fordi damerne skulle ind i forretning

Medens damerne var på shopping skulle vi lige smage på Lübecks jule gløgg, som består at opvarmet rødvin og en god sjat rom. Ikke noget med et måler bærer. 5 € for et krus og man får så 3 € tilbage når man afleverer kruset.

Jeg tog et med hjem som souviner. Men alting varer jo ikke evigt så vi måtte videre. Vi nærmede os rådhuset.

Byggeriet på Rådhuset var påbegyndt i år 1230. Væggen med de tre tårne og to vind huller er enestående. Den gotiske kolonnade er genopført for få år siden. Den lyse pragttrappe og karnap ud til gågaden Breite Str. er i hollandsk renæssance fra 1594. Rådhusets indre er rigt dekoreret. Gå ind i forhallen og få et kort indtryk. Der findes guidede rådhus ture – dog kun på tysk.

Og inde på den store plads mellem Petri kirken og rådhuset er der julemarked. Og der er bare fyldt helt op alle de steder hvor der er udskænkning og boder med alt slags jule sager. Meget hyggeligt.

Vi tog videre over til is skulptur huset.

Da vi opdagede at man først skulle stå i kø for at købe en billet og igen lidt længere inde, for at stå i kø igen for at komme ind. Tabte vi interessen for at tage ind og se det.

Lübeck er i virkeligheden en ø, som med store borganlæg og mure var beskyttet mod røvere og pirater. Den vigtige handelshavn lå simpelthen inden for muren. Byen blev grundlagt i 1143. Senere, i 1226, fik byen brev og segl på sin status som fri tysk bystat. For den altid meget selvbevidste by, lykkedes det at holde fast i den status helt frem til 1937. Under Lübecks ledelse voksede Hanseforbundet sig stort og stærkt og byens storhedstid var fra 1250 til 1350. Her byggede man stort set alle de markante bygninger der ses i dag. En ganske imponerende kraftanstrengelse.

Vi har haft en god weekend med julemarked i Lübeck

Det er ikke sidste gang vi tager til Lübeck