ewan

Sommerferie ved Rhinen og Mosel 2008

Opdateret sidst den 10-04-2011

Torsdag 10.07.2008

Vi tog af sted 11.45 I solskin 18° Km 46337 men da vi kom længe syd på begyndte det at regne. Vi ankom til Tønder campingplads kl.15.50 det var holdt med at regne. Vi fik  os etableret, June smurte os noget at spise medens jeg luftede Victor gik rundt om campingpladsen men den så forladt ud, som er kendt for Tønder festival men så er pladsen også fyldt op. Vi tog ind til Tønder for at handle først gik vi op af gågaden vi søgte efter en garnforretning så June havde lidt at strikke på til turen. Tønder er Danmarks ældste købstad med officiel stadsret. Købstadsrettighederne blev tildelt byen allerede i 1243. Tønder Kristkirke er fra 1592, og er en af landets rigest udsmykkede købstadskirker, der blandt andet indeholder 14 smukt restaurerede epitafier.

Bagefter tog vi til Otto Immler i Flensborg som har camping udstyr vi er på kik efter et sidestykke til markisen, vi fik kataloget kom tilbage til Tønder camping, og derfra til grænse handel ved Kruså.            En overnat: Kr.167.00

Triptæller  203

Fredag 11.07.2008

Vi stod op kl.6.30 overskyet 14° vi spiste morgenmad og bagefter luftede jeg Victor. Jeg tog til Hyundai i Sünderlûgum Tyskland for at få monteret et ny sidespejlet på I højre side, jeg havde fået det ødelagt ved ar køre ind i garagen uden at slå det ind, den er noget bredere end den gamle Hyundai, så den kan ikke komme i garagen uden at de bliver slået ind, jeg fik også to vindues visker på, jeg var tilbage på en time, det var hurtig. Hvis man vil have lavet service på bilen er ca. en halv gang billigere her nede, og så snakker de dansk, så man ikke misforstår noget, internet er www.tuschke.hyundai.de . Nå af sted syd på. Vi ankom til campingplads. Grüner Jäger 32 km nord for Bremen kl. 14.00  Vi fik en sms fra min bror at hans søn Jesper og hans kone Stinne samt børnene, var på vej hertil, de kom også kun for en overnatning og skulle videre til Frankrig. Vi gik op i restauranten for at få os en forfriskning, og så kunne vi jo sidder og vente på dem. En overnat: €24     Trip: 308

Lørdag 12.07.2008

Vi stod op kl. 6.30 overskyet 14° det har regnet godt i nat. Kl. 8.00 tjekkede vi ud fra campingpladsen og skulle køre til nord for Boppard www.campingpark-sonneneck.de . Det er stadig overskyet og det blæser godt. Lige nu slapper vi af og ser på flodprammene som transporterer container og alt muligt  frem og tilbage. Det har lige regnet lidt. Vi tog ud og handle da vi manglede nogle ting. Vi kørte en 3 km tilbage hvor vi kom fra, der passerede vi et supermarked. Trip: km. 448

Søndag  13.07.2008

Vi stod op kl.6.30 overskyet 14° vi fik morgenmad og senere cyklede vi ind til byen 5 km vi kikkede efter I-info men fandt det ikke, men nu er det også søndag, så vi tager der ind i morgen, jeg så også svævebanen til udkik over de fire søer men det er jo Rhinen man ser ned på, det bliver også i morgen. Så vi slapper helt af nu.

Mandag  14.07.2008

Vi stod op kl.6.30 solskin 16° sidder og få morgenmad og nyder udsigten over Rhinen med flodpramme der kommer forbi. Vi tog ind til Boppard for at kikke, vi fandt turist kontoret og fandt de forskellige ting vi kunne se, vi gik lidt op og ned af gågaden, da vi kom tilbage til torvet satte vi os ned og fik noget at spise, og det var lige overfor den romerske kirke St. Severus Parish vi ville så ud og sejle på Rhinen, kl. 13 skulle vi sejle mod strømmen til Oberwesel og forbi Loreley klippen, det var virkelig en godt tur. Så nu er vi kommet hjem igen og kl. 18. Vi gik ned og købte nogle pølser, så det var den aftens mad, vi gad ikke og skulle til at lave noget, man kan godt mærke at man har sat i solen og så vinden blæste.

sejltur €26.60

Tirsdag 15.07.2008

Vi stod op kl.6.30 solskin 16° vindstille, vi fik morgenmad og ved 10 tiden tog vi ind til svævebanen, så vi kunne komme op på toppen af  Gedeonseck, så vi kunne se de 4 søer, June var ikke glad for turen, hun lider af højde skræk, vi kom der op, og næsten med det samme blev jeg stukket af en vips. AV. Man kunne rigtig se ned over Boppard det var en kanon oplevelse og en dejlig tur. Vi tog ind til byen bagefter og kikkede på forretninger, vi var hjemme ved 2 tiden, for at nyde det dejlige solskin 29° under cv. Vi syntes det var for varmt så Victor og jeg gik ned til Rhinen for at bade, og han nød det han kan godt lide at komme i vandet, også der hjemme når han skal vaskes hopper han selv op i det lille badekar.

Svævebanen €15

campingplads 4 dage €107,60

Onsdag 16.07.2008

Vi stod op kl. 6.30 solskin 19° let vind vi er ved at pakke sammen. Vi kørte kl. 9.00 og 13 km længere fremme skulle vi med færgen over på den anden side af Rhinen, jeg bliver nød til at demonterer fiske stænger røret, da det rager for langt ned, vi kom til Rüdesheim kl.10.30, da jeg havde tjekket os ind skulle vi vente på en som skulle vise os hvor vi skulle ligge, lidt efter kom han og låste vores el-kabel inde, men så kan vi jo ikke pille ved det. Jeg gik en tur med Victor på pladsen, der er virkelig mange dansker, så man skulle tro at man er hjemme igen, jeg tipser på at 80% er danske. Vi tog ind til byen om aften, June ville prøve en Rüdesheim kaffe asbach og jeg fik et glas hvidvin, bagefter gik vi lidt rundt.   Trip km 51

Torsdag 17.07.2008

Vi stod op 7.30 regnvejr 15° vi har fået morgenmad. Vi tog ind til byen, gik lidt rundt og fandt et sted hvor vi fik kaffe, det var meningen at vi ville have været oppe i svævebanen, men vi venter til I morgen, vi tog ud og handle til køleskabet. Her på eftermiddagen 18° overskyet. Vi kørte også op til nonne Klosteret St. Hildegardis vi købte kun et glas marmelade, men der var rigeligt af alting man det så også ud til at det lå i den øverste del af pris skalaen.

fredag 18.07.2008

Vi stod op kl.7.30 overskyet 14° vindstille, det har regnet en stor del af natten. Vi tog op til det store Monument Niederwald, så man kunne se ned over byen samt meget af Rhinen flot udsigt.

Her I eftermiddag er den kommet op på 19°  overskyet og vindstille, jeg har gjort klar til i morgen, vi tager  til byen og spiser til aften, når man går ned af Drosselgasse som nok er den mest besøgte gade med alle dens værtshuse nede midt på gaden er der det klokketårn med en masse klokker som spiller forskellige melodier

Trip km 42,4

Campingplads 3 dage €83.40

Lørdag 19.07.2008

Vi stod op kl.7.30 overskyet 17° vi kørte ved 9 tiden vi holdt i kø inden i byen for togene, vi skulle over jernbane og ned af rampen, og med færgen over Rhinen, det gik godt vi kom til Mosel ved Traben-Trarbach, og skulle på campingpladsen Ribbach, med den var optaget, så vi kørte 4 km ud og kom til byen Wolf.  Kørte km 88, men vi syntes  ikke campingpladsen er så god, hen på eftermiddagen kom temperaturen op på 25 og solskin, vi tog et smut lidt op af Mosen floden for at finde en bedre campingplads, dem vi så, lå der mange fastligger som har plads lige ned til floden, vi vente tilbage uden held, men hen under aften kom der tordenvejr og en del regn. Her kl. 21 er der skyfri igen. Trip km 63

Færgen €8.50

Søndag 20.07.2008

Vi stod op 7.00 overskyet 13° det er stadig klamt fra gårdsdagen tordenvejr. Vi fik morgenmad og ved ti tiden tog vi til Koblenz fandt en parkeringsplads og kom ned til den store statue ved Deutsches Eck hvor Mosel og Rhinen  mødes, Koblenz blev anlagt af romerne under navnet Confluentes (de sammenflydende) da vi havde gået rund om statuen og kom helt ud på spidsen hvor Mosel løber ind i Rhinen,  kan man  godt se at det er klare vand som kommer fra Mosel floden, June og Victor står også og kikker ned i vandet, man kan også se over på den campingplads som ligger lige overfor som hedder  www.camping-rhein-mosel.de gik vi tilbage og fandt vi en turist tog som kørte os rundt i den gamle by del og det fortalte om de forskellige bygninger. Temperaturen er kommet op på 19° og noget overskyet og sol. da vi ville til at vende næsen hjemad syntes vi at vi var blevet sulten, så vi fik noget at spise.

Tog for to €8

Trip 191.9

Campingplads 2 dage  €40,90

Mandag 21.07.2008

Vi stod op kl.8 let overskyet 12° vindstille, vi har få morgenmad og pakker snart sammen og køre til Trier. Ankom  til Campingpladsen Zum Fährturm ADAC RP-550 som ligger ca. 12 Km fra Trier, man kan se motorvejen (1) og kan faktisk ikke høre den og campingpladsen ligger lige uden for byen Schweich og ned til Mosel floden vi fik campingvognen på plads og fik sat strøm til, gik over og fik kaffe og en øl i restauranten, bagefter tog vi op I byen for at handle, så vi havde noget til køleskabet. Kom hjem og tog campingvognen ned og vendte den mod vinden altså vest, fik den stillet op igen, og det var meget bedre og når vi havde skørtet på kunne man ikke mærke vinden. Vi fik noget og spise, så begyndte det at regne, 13° og samtidig faldet temperaturen og det blev koldt. Dem der ejer campingpladsen bor i det hvide hus, og den lave bygning foran er restauranten samt receptionen, der hang et billede på vægen af huset og i år 1993 i marts måned var der oversvømmelse og det forreste af bygningen var helt væk utroligt Km 58,40

Tirsdag 22.07.2008

Vi stod op kl.7.30 overskyet 13° vindstille. Vi tog til Trier i dag og fandt et parkeringshus i centrum, vi så romer porten (den sorte port) det var den første store som var blevet bygget, når man går den anden vej ned mod torvet, sen man den flotte parish kirke St. Gangoff men hvis man ligger mærke til husene, så har de bygget huse omkring kirken så den er helt gemt væk, i morgen tager vi rundtur med toget så ser vi noget mere og kan så vende tilbage til det vi vil se, det har været solskin i dag 19° men de siger det kommer regn. Har fået en sms fra Jørgen og Emmy at der ved at pakke cv og de vil komme forbi Trier et pr. dage nå de tager på ferie til Frankrig. Trip km 30

Onsdag 23.07.2008

Vi stod op kl. 7 diset 8° man kunne rigtig se em fra Mosel floden, vindstille, her kl.9 er solskin og det er skyfri  så det bliver en god dag, jeg kan se en del af dem som kom i går er ved at køre igen her til morgen. Vi var oppe i byen og gå, var inde i turistkontoret for at hente noget om cykel ruter. Vi kom hjem fik noget at spise jeg tog ud og cykle bagefter omkring 30 km langs Mosel flot udsigt. Senere tog June og jeg en cykel tur langs Mosel

Torsdag 24.07.2008

Vi stod op kl.8 solskin 15° vindstille dejlig morgen. Vi tog til Trier og tog på rundt fart med tog, vi kom forbi Imperial badet, det blev bygget i det første 4 af 4. århundrede det er det 2. største i Trier og det 5. største i romer tiden. Katedralen St. peter's er kun en fjerdel af sin oprindelig størrelse fra det 336-380 århundrede med en kapacitet på 12.000.

Bagefter gik vi rundt i gågaden, og var inde og spise. Kom hjem til campingpladsen og gik ned på resturanen hvor man sidder ud til Mosel floden hyggeligt, senere tog vi op for at handle, og kørte op til vinbonden for at købe vin €4,50 stk. Trip km 40,3

Fredag 25.07.2008

Vi stod op kl.8 solskin 19° vindstille skøn morgen jeg har lige været ovre og hente rundstykker, bageren oppe fra byen, kommer rundt på campingpladsen i bil. Har været ude og køre på cykel, langs Mosel floden. De er ved at stille op til havnefest, Emmy og Jørgen sms at de ankom til campingpladsen om 10min,  de ankom 15.30 i bagende sol 30° senere tændte vi grillen og fik noget at spise vi gik også hen til festen og fik en øl da vi kom tilbage til campingvognen kl. 23 var der stadig 19° og ingen fugt dejlig.

Lørdag 26.07.2008

Vi stod op kl.7 let overskyet 17° vi tager til Luxembourg sammen med Emmy og Jørgen, vi fandt et p-hus lige ved centrum, vi så haven og gamle bro samt den store kirke. Vi kom tilbage til campingpladsen senere begyndte det at trække sammen til tordenvejr, så vi tændte grillen, vi fik spist og bagefter gik vi op til bådpladsen fik os en øl og ventede på fyrværkeri det var flot.

Søndag 27.07.2008

Vi stod op kl.7 diset 15° vindstille. Der hænger en god del dis fra gårdsdagen tordenvejr. Vi tog til Trier og tog på rundfart med Mosel båden det var ikke en tur vi kan anbefale, der var faktisk ikke noget at se på. Der var varmt 30° og solskin. Da vil kom tilbage til campingpladsen fik vi frokost, senere kunne vi se at det begyndte at trække op til tordenvejr igen, så vi fik grillen startet, så vi sad under markisen og spiste det var hyggeligt, for det var stadig varmt i vejret.

Tur med båden €24

Mandag 28.07.2008

Vi stod op kl.8 overskyet 17° vindstille, vi fik morgenmad og så tog Emmy og Jørgen af sted til Alcas i Frankrig. Og her kl.11 er solen ved at komme igennem og det skulle blive 32° i dag.

Tirsdag 29.07.2008

Vi stod op kl.8 solskin 19° vi fik morgenmad og tog til Trier for at kikke på Amfiteater, og da vi kom der ind og drejede ind på parkeringspladsen sagde jeg fotogriberater ligger hjemme i campingvognen, så jeg måtte bruge mobiltelefonen. Vi gik ned under jorden og fandtes mange gange, også ude i siderne var der rum,  så det er kun et spørgsmål om ens fantasi for at forestille, hvad de er blevet brugt til. Bagefter tog vi ind til by midten og kikkede på forretninger og og fik kaffe, bagefter tog vi hjem. Jeg har pakket sammen klar til at køre i morgen.

Onsdag 30.07.2008

Vi stod op kl.7 overskyet 16° når vi har fået morgenmad pakker vi det sidste ned gulvtæppe og markisen og betale og så af sted kl.9.30 et stop undervejs, ankomst 17. Med 3 vejarbejde og et uheld, næsten nede på 50 gennemsnit. Til den  Grüne Jäger. Vi gad ikke og lave mad så vi gik op i rasturanen. Og nu sidder vi og nyder de sidste  sol stråler kl. 20.10. June sidder og strikker og jeg skriver til dagbogen.

campingplads 10 dage €162,96

Strøm €26

trip 32,7

Km 48048

Torsdag 31.07.2008

Vi stod op kl. 6.30 solskin og 19° vi fik morgen mad og fik lavet kaffe, jeg gik ud for at hente vores kaffe kopper, men jeg kunne ikke åbne bil døren, det kunne jeg ikke forstå. Så jeg låste op med nøglen og prøvede at åbne bagdøren, men kunne ikke, så satte jeg nøglen i tænding men bilen var hel død. Så viste jeg hvad jeg havde glemt da vi kom til campingpladsen, jeg tog ikke strøm kablet af til campingvognen, så bilen var tappet for strøm. Så jeg fik ringet til SOS, men fik hjælp af en tysk fastlægger så det var godt da jeg nok skulle vente meget længere.